Investițiile realizate în scopul reabilitării și modernizării infrastructurii publice de alimentare cu apă și de canalizare din Ilfov vizează îmbunătățirea condițiilor de trai, respectarea standardelor de mediu, precum și dezvoltarea socio-economică a județului.
Obiectivele Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Apă – ADIA Ilfov:
- Să încheie contractul de delegare cu operatorul, prevăzut la art. 17 alin. (2) lit. a) din prezentul statut, în numele şi pe seama asociaţilor, care vor avea împreună calitatea de delegatar, conform art. 30 din Legea nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- Să exercite drepturile specifice de control şi informare privind operatorul, conform prezentului statut şi actului constitutiv al acestuia;
- Să constituie interfaţa pentru discuţii şi să fie un partener activ pentru autorităţile administraţiei publice locale în ceea ce priveşte aspectele de dezvoltare şi de gestiune a Serviciului, în scopul de a coordona politicile şi acţiunile de interes comunitar;
- Să aprobe strategia de dezvoltarea a Serviciului;
- Să monitorizeze derularea proiectelor de investiţii în infrastructura tehnico-edilitară aferentă Serviciului;
- Să monitorizeze executarea contractului de delegare şi să informeze regulat asociaţii despre aceasta;
- Să identifice şi să propună orice acţiuni vizând realizarea obiectivelor Asociaţilor în legătură cu Serviciul:
- Asigurarea unei politici tarifare echilibrate care să asigure, pe de o parte, sursele necesare pentru operare, dezvoltare, modernizare şi/sau baza-suport a contractării de credite rambursabile ori parţial rambursabile, iar, pe de altă parte, să nu depăşească limitele de suportabilitate ale populaţiei;
- Aplicarea principiului solidarităţii;
- Implementarea şi aplicarea permanentă a principiului “poluatorul plăteşte”;
- Creşterea progresivă a nivelului de acoperire al Serviciului;
- Buna prestare din punct de vedere tehnic a Serviciului şi gestiunea administrativă şi comercială eficientă a acestuia;
- Menţinerea calităţii tehnice şi întreţinerea eficientă a echipamentelor şi lucrărilor legate de Serviciu;
- Buna gestiune a resurselor umane;
- Să acorde sprijin asociaţilor şi operatorului în vederea obţinerii resurselor financiare necesare implementării strategiei de dezvoltare.
Pentru realizarea obiectivelor Asociației, prin prezentul statut asociații mandatează Asociația, conform art. 10 alin. (5) din Legea nr. 51/2006, cu modificările și completările ulterioare, să exercite în numele și pe seama lor următoarele drepturi și obligații legate de Serviciu:
- elaborarea și aprobarea strategiei de dezvoltare, a programelor de reabilitare, extindere și modernizare a sistemelor de utilități publice existente, a programelor de înființare a unor noi sisteme, precum și a programelor de protecție a mediului;
- coordonarea proiectării și execuției lucrărilor tehnico-edilitare, în scopul realizării acestora într-o concepție unitară și corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităților, de amenajare a teritoriului, urbanism și mediu;
- urmărirea, monitorizarea și raportarea indicatorilor de performanță ai Serviciului, stabiliți prin contractul de delegare a asigurării gestionării și administrării Serviciului de către operator pe criterii de eficiență economică și managerială și aplicarea măsurilor corective și a penalităților prevăzute de contractul de delegare, în situația în acre operatorul nu respectă nivelul indicatorilor de performanță și eficiență la care s-a obligat și nu asigură continuitatea Serviciului;
- consultarea asociaților de utilizatori în vederea stabilirii politicilor și strategiilor locale și a modalităților de organizare și funcționare a Serviciului;
- medierea conflictelor dintre utilizatori și operator, la cererea uneia dintre părți;
- monitorizarea și controlul modului de respectare a obligațiilor și responsabilităților asumate de operator prin contractul de delegare cu privire la:
- modul de respectare și de îndeplinire a obligațiilor contractuale asumate de operator, în special respectarea indicatorilor de performanță, inclusiv în relația cu utilizatorii;
- (ii) modul de administrare, exploatare, conservare și menținere în funcțiune, dezvoltare sau modernizare a sistemelor de utilități publice, mai ales exploatarea eficientă și în condiții de siguranță a sistemelor de utilități publice sau a altor bunuri aparținând patrimoniului public și/sau privat al asociaților, afectarea Serviciului;
- (iii) asigurarea protecției mediului și a domeniului public;
- (iv) asigurarea protecției utilizatorilor;
- solicitarea de informații cu privire la nivelul și calitatea Serviciului furnizat/prestat și cu privire la modul deîntreținere, exploatare și administrare a bunurilor din proprietatea publică sau privată a asociaților, încredințate pentru realizarea Serviciului;
- invitarea operatorului pentru audieri, în vederea concilierii diferendelor apărute în relația cu utilizatorii Serviciului;
- stabilirea unei politici tarifare coerente la nivelul întregii arii a delegării prevăzute în contractul de delegare;
- aprobarea, de la data la care asociații hotărăsc trecerea la un sistem de tarif unic, a modulului de formare și a stabilirii prețurilor și tarifelor, respectiv ajustarea și modificarea prețurilor și tarifelor propuse de operator;
- monitrizarea respectării angajamentelor aumate de către delagatar față de operator prin clauzele contractuale stabilie prin contractul de delegare a gestiunii Serviciului;
- elaborarea și aprobarea caietului de sarcini și a regulamentului Serviciului, consolidat și armonizat pentru întreaga arie a Serviciului;
- păstrarea, în condițiile legii, a confidențialițății datelor și informațiilor economico-financiare privind activitatea Operatorului, altele decât cele de interes public.